Rejsetips – tur retur Holland

I dag er sidste dag i november, og julemåneden står for døren. Det er derfor slut med mit tilbageblik på årets havetur til Holland. Jeg ved imidlertid, at i hvert fald én af jer, der læser med på bloggen, er ved at arrangere en tur til de åbne haver i Amsterdam i 2018, så dette indlæg er et lille praktiskt og billedfattigt appendix med forslag til egnede hoteller og parkering samt mine erfaringer med transport og forplejning i Amsterdam. Der kunne jo være andre, der bliver tændt på ideen, og man kan lige så godt dele erfaringerne.
Hvis du har rejsetips til sådan en tur, så læg gerne en kommentar.

Fakta om stederne vi besøgte

Piet Oudolfs have – åbningstider og adresse.
Husk klingende mønt i form af euro. De tager ikke kort.

Mit besøg i haven

Open Tuinen Dagen i Amsterdam – Åbningstider og billetreservation
Husk selve reservationen og ikke kun bekræftelsen, som jeg gjorde.
Mine oplevelser i Amsterdam

De Tuinen van Appeltern – åbningstider og adresse
Brug to dage på stedet, der er meget stort, og find en overnatning i nærheden.
Mit besøg på stedet

Overnatning i Bremen på vej til Holland

Vi overnattede i Bremen, både på turen til Holland og hjem. Man kan godt køre hele vejen i et stræk, hvis man er hardcore, men vi valgte at overnatte og være friske til at se noget, straks vi kom til Holland om formiddagen – og omvendt kunne vi se noget hele den sidste dag.

Hotel Nordraum i Bremen

Vi havde hjemmefra reserveret hotel i udkanten af Bremen, og det kan jeg godt anbefale. Det hed Hotel Nordraum.

Billedet er fra hotellets hjemmeside, men det var præcis sådan et værelse vi havde, om ikke det samme.

Hotellet ligger tæt på (men ikke klods op ad) motorvejen, således at man ikke skal bruge kostbar rejsetid på at krydse rundt i en by eller ude mellem markerne, og det var meget let at finde. Jeg tror, man skulle dreje to elle tre gange.
Der var gratis parkering lige foran hotellet. Super!
Receptionen er ikke døgnåben, men det fungerede fint, at vi aftalte det i forvejen.
Hotellet er nyrenoveret. Lyst og fint. Gode senge – til min smag. Rent og med en flaske vand klar, når man kommer.
Hvis man åbner vinduet på værelset – og lytter efter, kan man høre en lav susen fra motorvejen. I hvert fald til den side, vi boede. Der var imidlertid ikke anden trafik, og det er næsten det vigtigste for mig, at der ikke er pludselige lyde fra busser, råbende mennesker, hvinende bremser m.m. Det lå vel nærmest i et en slags let industrikvarter, dvs. uden larmende og lugtende fabrikker. Der var såmænd nydeligt. Og stille. Der var så heller ingen butikker, men hvem vil også shoppe sko og klude på vej til haver i Holland?
Der var gratis Wi-Fi, men det kræver at man har en mobiltelefon, der kan modtage en kode. Vi var jo desværre ramt af roaming-kaos på turen, så det virkede ikke. Men det kunne hotellet ikke gøre for.
Der var benzintank 200 meter fra hotellet. Her var også butik, og man kunne købe (god) morgenkaffe og brød, hvis man ville tidligt af sted. Det ville vi.

Overnatning i Amsterdam – og parkering

Hvis man er i bil, så er det lidt vanskeligt med overnatning i Amsterdam, da man stort set ikke kan parkere noget sted. Det er en meget tætpakket by. I stedet har de lavet noget smart, nemlig en ring uden om byen med syv store p-pladser. De er indhegnede og overvågede, og inkluderet i p-afgiften er en billet til og fra centrum med et lille tog, der pendler i fast rutefart. Man kan så køre ind og aflevere sin bagage på hotellet (hvis man har meget, og det har vi altid), dernæst køre ud med bilen til p-pladsen og pendle tilbage til hotellet. Det gjorde vi forrige gang vi boede i Amsterdam. Kombinationen hedder Park and Ride. (Med en almindelig mængde bagage kan man helt slippe for trafikforvirringen i Amsterdam og blot parkere og tage kufferten med i toget.)

Hotel Blue Tower

Denne gang fandt vi i stedet et hotel, der ganske vist heller ikke havde parkering, men det lå nabo til et offentligt p-hus (Q-park Bos en Lommer), der koster 13 euro pr døgn. Parkering i storbyer er ikke billig. Der var indgang fra p-huset til hotellet. Dét koncept prøvede vi, og det fungerede perfekt. Hotellet hed Hotel Blue Tower i hotelkæden Best Western, og det ligger i området Bos en Lommer uden for centrum.
Kvarteret var pænt, men ikke noget særligt – vi skulle heller ikke bruge det til noget. Hotellet er nemt at kende – det er, som navnet siger, et blåt tårn/højhus. Det er praktisk beliggende nær store gader med masser af busser og tog og samtidigt trukket væk bag et par andre bygninger, så der var stille. Receptionen er døgnåben. Selve hotellet var absolut rent og pænt. Badeværelset var spritnyt. Håndværkeren gik ud, da vi kom ind. Faktisk kom han tilbage og spurgte, om han måtte lave den sidste fuge i brusenichen. Det måtte han selvfølgelig godt.
Der er gratis Wi-Fi, og ikke mindst: Kaffe/temaskine med både kaffekapsler og teposer på værelset. Når jeg er på farten hele dagen, sidder jeg helst i stilhed og nyder morgenkaffen, så den slags sætter jeg pris på.

Erfaringer med transport og forplejning

100 meter fra hotellet gik der en sporvogn direkte ind til de ni små gader, hvor de åbne haver lå. Det tog ca. et kvarter, og de kørte tit nok til, at vi bare gik hen til stoppestedet uden at se på uret. Det var ganske vist weekend, så der var lidt færre afgange, men det var SÅ nemt. Vi anskaffede en tredages-billet, så vi kunne køre, som vi havde lyst til. Billetten kunne vi købe på hotellet. Megasmart! Dét, med transport, gør de altså godt, hollænderne.

Som turist kan jeg godt lide sporvogne/tog, da de ofte har nogle store displays, der viser, hvor man er, og hvornår man snart skal af. Jeg slapper dejligt af på den måde. Busserne er heller ikke dårlige, men deres displays er mere svingende. Er min erfaring.

Indkøb – glem det med VISA og Master-card

I stueetagen under hotellet var der to store supermarkeder, hvor vi kunne få alt, inkl. delikatesser.
OBS: De tager ikke kort. Hverken VISA eller Master. Kun kontanter – og et eller andet hollandsk kort.
Og bemærk, at det ikke er i alle kassekøer, man kan betale med kontanter.
Første aften stod vi både i den forkerte (laaange) kø, og da vi endelig kom frem, havde vi hverken det hollandske kort eller penge, så jeg måtte stå pænt tilbage med pate, brød og vin, mens Bent vandrede ud i Amsterdam for at skaffe kontanter. Dén lavede vi kun én gang.
Vi har en elektrisk køletaske, som kan tages med op på værelset og sluttes til strømmen. Dvs. at vi kan opbevare lidt mælk og pålæg under både rejsen og opholdet. Det giver os en frihed og fleksibilitet, som vi godt kan lide, også selv om det giver ekstra bagage…!

Morgenmad

Vi fravalgte morgenmad på hotellet og købte selv lidt brød og lavede en kop kaffe på værelset. Til gengæld tog vi tidligt ind til centrum, kiggede lidt rundt, besøgte en enkelt have, når de åbnede kl. 10, og fandt så ret hurtigt en cafe til formiddagskaffen og den obligatoriske godbid til mig. Jeg synes, det noget sjovere at sidde sådan et sted end i hotellets restaurant. Men andre har det sikkert lige omvendt: Stor morgenbuffet er en del af ferien.

Frokost

Vores frokost bestod af en af de mange salater, de havde i supermarkedet + et brød. Salaten lå i forsejlet plastikskål inkl. en gaffel, og så fandt vi blot en bænk ved en af kanalerne, når det passede os. Bagefter fandt vi et listigt sted med kaffe og en lille kage. Bare en lille bitte en! Bent spiser ikke kage. Han har ikke en sød tand, siger han. Til gengæld spiser han glad og gerne halvdelen af min…!
Det kunne ind i mellem være svært at finde en ledig bænk, men det lykkedes altid, og arrangementet (med at købe frokost hjemme ved hotellet og dernæst kaffe, øl og vin undervejs) fungerede supergodt.

Mens vi spiste frokost, kunne vi betragte livet på kanalerne. Her er det et kanalkryds, hvor to kanaler krydser hinanden. Dvs. at bådene skal ind og ud fire forskellige steder. Meget underholdende. Når man sidder på bænken og ser på kanalen, har man gaden, hvor bilerne parkerer, bag sig. Og der er cykler alle vegne. Som feriefornøjelse er det meget charmerende. Jeg gad ikke at sidde der hver dag.

Aften

Når vi kom hjem til hotellet om aftenen, valgte vi (som om morgenen) at sidde og slappe af i stilhed. På dette tidspunkt af dagen var det i selskab med en flaske vin, en stang flutes og lækkerier fra delikatessen.
Mens jeg gumlede og hyggede mig, ordnede jeg dagens billeder. I samtlige haver knipsede vi nemlig løs begge to, så der var nok at samle og sortere, og det var rart at repetere dagens oplevelser og få sat navne på haverne med det samme.
Hvis du er mere ‘normal’ end jeg er, så er der altså også restauranter i kvarteret omkring hotellet.

God tur, hvis du begiver dig af sted.
____

Få en mail med mit næste indlæg – klik HER
Hvis du giver dig tid til en kommentar, skal du vide, at der kan gå nogen tid, før den vises, da mit system tjekker for spam. Jeg svarer på alle kommentarer.
Del gerne indlægget med andre – brug ikonerne:

10 kommentarer til “Rejsetips – tur retur Holland

1. Dejligt med alle de praktiske informationer 🙂
    Så er det jo ingen sag at kaste sig ud i at besøge åbne haver i Holland.

Jeg SKAL altså afsted engang. Uden tvivl. Spørgsmålet er bare hvornår det bliver 🙂

Tak fordi du deler dine oplevelser og erfaringer 🙂

• Hej Kira
      Selv mange tak :-). Det vil være morsomt, hvis du en dag kaster dig ud i det. Det er sjovt, når man får fælles oplevelser og erfaringer.
      Jeg krydser fingre for, at du tager turen en dag 🙂

2. Hej Lisbeth
    Jeg har, som du nok har gættet, ingen intentioner om at tage turen, men din rejsebeskrivelse (med små indskudte sætninger) ikke noget jeg vil gå glip af. Der er mindst et eller to steder i teksten, hvor jeg sidder og klukker lidt, denne gang var det Bent, der ikke har en sød tand, underligt han så spiser halvdelen af din kage 🙂
    Jeg er spændt på, hvad du vil underholde med i december?
    Kh Lisbeth

• Kære Lisbeth
      Man kan jo rejse på mange måder. Med fly og tog – og hjemme i sofaen ved at læse om og kigge billeder fra steder i hele verden. Ikke nogen dårlig beskæftigelse.
      Ja, ham Bent er en værre én. Men osse sød 🙂
      Tænk, at det er december… Så vender lyset snart, og pludselig skal vi ud og lede efter erantis. Mon du når at få roser og erantis samtidigt? 😉 Næppe. Men ellers er det jo vildt, hvad din have har gang i.
      Kh Lisbeth

3. Underholdende og informativt indlæg, som jeg godt kunne finde på at gøre brug af, men det bliver nok ikke næste sommer, at turen går til Holland, selvom det så sandelig er et haveland, jeg må besøge på et tidspunkt:)

• Kære Susanne
      Tak, skal du have. Informationerne gælder jo nok et par år endnu. Jeg har bl.a. gemt dem for min egen skyld – det ku’ jo være, at turen gik derned igen 🙂
      Hvis du rejser med en eller flere, der ikke er totalt havenørder, er der meget andet at se i bl.a. Amsterdam, der er en meget charmerende storby. Og ellers er der sjovt at se på haver overalt. De er overtotalt planteglade i Holland.
      Jeg håber, det lykkes for dig en dag. Drømmen er i hvert fald god nok 😉
      Mange hilsener, Lisbeth

4. Hej Lisbeth, tusind tak for sådant et informativt og lokkende rejseindslag her – jeg kunne meget nemt finde på at gøre dig kunsten efter – både med hensyn til de overnatningssteder, du fortæller om, og med byhaverne.
    Sjovt nok har jeg næsten et identisk kanalbillede for vores dag i Amsterdam fra april.

• Hej Ulla
      Selv tak – jeg kan se, at du også har været på de kanter og taget billeder af kanalerne 🙂 – dejligt rejseland for haveglade danskere. Keukenhof har jeg også set. Fantastisk sted. Og jeg har et billede magen til dit af ‘den blå flod’ 🙂